Peminat Misteri

Monday 26 November 2012

Jenis Mimpi Ketika Tidur

hye | korang sehad tak ?
hari ni aku nak kongsi something dgn korang .
Err , korang penah mimpi tak ?
mesti lah pernah kan .
Haa , hari ni aku nak kupas sal tajuk mimpi siked .
Nih , menurut Rasulullah S.A.W ,
mimpi ni ada 3 kategori .
meh sama-II kita check , mimpi korang dalam kategori mana .

1 . Mimpi yang buruk / Bisikan syaitan / Mainan syaitan . Sebagai contoh , korang mimpi rumah korang dirompak dan korang ditikam dll . Kalau korang rasa ada bermimpi pasal ni , alamatnya tu hanyalah mainan tidur je . Rasulullah S.A.W ada mengajar kaedah-II yang perlu dilakukan jika korang bermimpi mimpi buruk .
Kaedah pertama : Korang berdoa lah dan mintak perlindungan drpd ALLAH S.W.T agar dijauhkan dari perkara yang korang mimpi tu .
Kaedah Kedua : Korang Ludah di kiri korang sebanyak 3 kali .
Kaedah ketiga : Korang beralih tempat tidur dr tempat tidur asal tu .
Kaedah keempat : Korang bangun dari tidur ,Bersihkan diri & beribadatlah kepada ALLAH .


2. Mimpi tentang sesuatu yang korang lihat/baca sebelum tidur . Sebagai contoh sebelum tidur tu korang baca komik , haa , dalam mimpi korang ni korang masuk dalam dunia kartun komik tu lah .So , digalakkan untuk budak sekolah  err , macam aku ., untuk baca buku / study sebelum tidur .
Insya ALLAH dengan izin ALLAH apa yang korang baca sebelum tidur tu , akan diimbas kembali dalam tidur korang .


3. Mimpi tentang kebaikan iaitu satu juz dari 46 juz kenabian . Mimpi ni mgkin petunjuk dari ALLAH dan kita harus lah bersyukur jika bermimpi ke arah kebaikan .


Err , ada jgk orang cakap kat aku kalau kita bermimpi dan terjaga sebelum subuh , maka itu adalah mimpi yang benar . tetapi sebaliknya jika kita tersedar selepas subuh , itu hanyalah mainan tidur .
untuk memastikan kebenarannya tanyalah orang yang pakar tafsir mimpi . :D

P/S : sebelum tidur amalkanlah baca ayat kursi , 4 qul , serta doa tidur . insyaALLAH tidur kita lena & dapat bangun pada malam hari untuk beribadah kepada NYA . Renung-II kanlah & selamat beramal . :D


No comments: