Peminat Misteri

Friday, 28 December 2012

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya


Assalamualaikum | Salam 1 Malaysia .

Ceewah , semangat  1 Malaysia lah aku nih . Kalau lah semua rakyat bersemangat macam aku ( tangan ke bahu mata ke atas )  pasti slogan 1 Malaysia dapat direalisasikan . Muahaha . Mencarut kejap .  Melentur buluh biarlah dari rebungnya . Tu tajuk entry aku hari ni . Eh , tak tau apa maksud peribahasa ni ? Weh weh cikgu BM ko tak ajar ke ? Ok meh aku jadi cikgu sat no . Psst ,jangan ada yang jelez bagai okay . 

Murid-II peribahasa untuk hari ini ialah melentur buluh biarlah dari rebungnya yang membawa maksud mendidik anak-II biarlah dari kecil lagi . Cuba korang fikir , buluh kalau dah tua kan mesti keras dan tak boleh nak dilentur da . Sama jugak dengan manusia . Manusia dilahirkan ibarat kain putih yang suci dan disitulah  bermulanya tugas ibu bapa untuk melukis corak yang macam mana . Jika hitam corak yang dilukis tu , maka begitulah perjalanan hidup anak mereka nanti . Haa , take a note yer parents .]] Budak kalau masih kecil & sudah dididik dengan ilmu agama , sudah tentu mereka mudah memahami dan mengingati sesuatu perkara coz hati mereka masih belum diselaputi dosa .

Situasi 1 :

Aku bercakap dengan budak umur 6 Tahun .
Aku : Kakak , jom solat Isya’ dengan kak Ika .
Kakak : Jom .

Berbeza bila bercakap dengan budak yang berumur 8 tahun .
Aku :  Adik , jom solat Isya’ dengan Kak Ika .
Adik :  Malas eh .
See ? Salah sape ? Tanya diri sendiri .

Situasi 2 :

Aku berada di atas kereta ondaway ke Perlis bersama sepupu aku dan anaknya yang berumur 6 tahun . Si budak ni meminta untuk memakai earfon yang dipakai oleh aku untuk mendengar lagu sepanjang perjalanan . La la la la . Sayup-II aku mendengar dia menyanyi lagu yang baru didengar dari Mp3 kepunyaan aku .  Pengajaran disini ialah , budak yang masih kecil hatinya juga masih bersih . Jika dia didedahkan dengan sesuatu benda pada umur nya itu , nescaya dia akan mudah mengikuti dan mengingati dengan mudah . Tu baru dengar lagu , kalau bagi dengar ayat quran ? Subhanallah . Cantiklah akhlak budak itu jika awal-II lagi dididik dengan ilmu agama .

# Baru aku perasan entry ni tak bergambar . Weehe , mohon jangan boring membacanya . Ringan-II kan tangan untuk Mengomen eh . >.<

1 comment:

Farah Najwa said...

eyh, aku tengok budak lenih kan, tak main dah anak patung, masak2 ape sume tu.. ipad dalm tangan. aku ni pon maseh terkial2 nak gune benda tu.

kite tak leh nak rasa life parents kite dulu, n budak2 lenih x leh nak rasa life kite dulu2.. putaran dunia, kan ?